2011-01-20

superwoman

genom radion har jag lärt känna en tjej som också är från stockholm, till och med från samma trakter som mig (eller ah TYP, bredäng räknas ju inte precis till botkyrka - men det är början på orten när man åker hem från stan! *logik* så yani, hallunda och bredäng är samma sak *mer logik*). jag älskar att träffa på folk från orten här nere i lund på grund av det sorgliga mönstret man lär sig att se väldigt fort när man kommit hit: nästan alla som flyttat ner från stockholm är svenskar som kommer från de lite finare ställena - bromma, täby, danderyd. you get the picture. så när man möter en fellow förortare så spelar det liksom ingen roll vad de pluggar, var de kommer ifrån eller vad de gör här nere - jag ser dem som en av mina egna. samtidigt blir jag också väldigt stolt. stolt över att vi lyckats bryta mönster som återfinns i stockholms förorter (och i många andra invandrartäta områden) - bristen på högre utbildning. och ärligt talat, jag blir också stolt att vi lyckats komma in på ett av sveriges äldsta och mest prestigefyllda universitet.

en sak jag lärde mig om den här tjejen rätt fort var att hon - precis som jag - har starka åsikter om samma saker. jag hittade henne på feministiskt perspektivs prenumerationssida på facebook, jag fann feministiska artiklar länkade på hennes sida, jag såg när hon attendade till feministiska workshops i malmö. TUNG ÄR HON!, tänkte jag, lugnt och sansat i mitt huvud.

nu har den här tjejen flyttat till new york i tre månader. fatta hur mycket jag avundas henne. inte nog med att hon flyttat till i min drömstad - hon har flyttat dit för att hon lyckades fixa praktik på peacewomen, en organisation som jobbar med att bland annat främjar kvinnors deltagande i konfliktlösning för att skapa fred och säkerhet. jag är bara så blown away av henne. så imponerad. och inspirerad. vi är inte ens bra kompisar men ändå är jag helt sjukt stolt över henne. don't know how wierd that is though HAHA. men hon har liksom tagit sig från lilla orten till det stora new york. det är fan häftigt.

och i sann utlandssvensk-anda (fulaste ordet evöörrr, haha) har hon haffat en blogg så att man kan följa med på hennes resa. awesome.

Inga kommentarer: