2011-03-31

WWS

jag har precis kommit hem från bibblan och har absolut ingenting att göra medan jag väntar på att min kyckling ska bli färdig. därför tänkte jag passa på att dela med mig av en ascool grej som vi fick jobba med inför en uppgift i förra kursen.

world values survey heter det och det är precis vad det låter - en undersökning av värderingar som finns i världen. visst låter det wierd? yah, det var min första tanke också när min lärare drog fram sin powerpointslide och visade oss hemsidan. hur kan man ens undersöka något sånt? borde inte det ta galet mycket tid? är det ens hållbart?

- japp, tydligen så är det det!

undersökningen är gjord av ett helt nätverk av social scientists som har låtit människor i ett antal länder (eller väldigt många för att vara ärlig) svara på frågor som "how important is family in your life?" till "men are better political leaders than women" till "how much do you trust people in your country?" meningen med detta har varit att försöka se vad för slags kultur det råder inom landet och om det går att dra det till någon särskild aspekt av landets situation. det vi gjorde i vår uppgift var att undersöka om ett lands kultur hade en inverkan på dess ekonomiska och politiska utveckling, baserad på en teori utformad av ronald inglehart och christian welzel som menar att betoningen av vissa egenskaper i ett samhälle kommer att ha betydande påverkan på hur samhället utvecklas. detta mäts i vilka egenskaper barn förväntas lära sig. egenskaper som beslutsamhet och sparsamhet = modernistiska värderingar = hög ekonomisk tillväxt medan lydnad och mycket fokus på religion = traditionella värderingar = låg ekonomisk tillväxt.

min grupp valde att undersöka nigeria och i nigeria tyckte 52,7% av de tillfrågade att lydnad var det viktigaste, som följdes av 36,9% som tyckte att religiös tro var viktigast. detta kan jämföras med svenskarnas svar på 18,9% och 3,1%.

nu får man tycka vad man vill om teorin, om man går in för den helt eller om man ser det som hokus pokus. i vilket fall som helst är det GALET kul att ba gå in och slösurfa på hemsidan. man kan lätt spendera en hel kväll där. jag kickade till exempel in vitryssland och blev förvånad av hur lite religious faith var emphasized. det är INTE min bild av mitt hemland. men ja, vi kommer ju från en liten by ute på vischan så jag kaaanske inte borde bli så chockad. men för att gå in själva behöver ni bara göra sju simpla steg:

1. gå in på worldvaluessurvey.org.
2. klicka på "online data analysis" (till vänster).
3. klicka på "begin analysis" (till höger).
4. välja om ni antingen vill se undersökningen mellan åren 1981-2000 (four wave) eller 2000-2005.
5. välja ett land och årtal och klicka på "confirm selection" (uppe till höger).
6. frågeställningarna! klicka på valfri och sedan på crosstabs.
7. VOILA!

Inga kommentarer: