2011-06-25

tricked by the beast

en kväll när jag chillade med några kompisar i castellon slog det mig. hur FÅNIG är inte rasism? det är inte bara ignorant, det är inte bara skamligt utan det är fånigt. det bygger inte på en generell sanning utan på en objektiv som ändras beroende på det ställe man finner den på.

just den där kvällen berättade en snubbe om en känd video där en man ställer sig mitt på torget i den lilla staden och tänder eld på sig själv för att förhindra att hans familj skulle bli utvisad tillbaka till rumänien. så ba snackade vi lite om rumäner i spanien i allmänhet och han la något i stil med "men det finns ju så många här och ingen av de jobbar, de kommer ba hit med sina hela familjer och utnyttjar systemet, de är såna."

okej, byt ut ordet "rumän" mot ordet "somalier". eller "araber". eller vilket annat ord du vill och du kommer ha anti-invandrings-discoursen i sverige. byt ut ordet "rumän" mot "svarta" och du har discoursen i usa. asså det ba slog mig där och då hur genomskinlig rasism är. där satt jag som svensk i spanien och får höra att "rumäner är utnyttjare av naturen". asså jag tänkte ba VA? wtf är det för folkslag att hata på?! men det är det som är grejen, att man helt enkelt byter ut sitt hat för ett folkslag mot ett annat - beroende på vilket land man är i.

fånigt var ordet, eller hur?

"Some of the worst paparazzis I've ever seen and I ever known
Put the worst on display so the world can see
And that's all they will ever show
So the ones in the west
Will never move east
And feel like they could be at home"

Inga kommentarer: