2011-07-30

NÄSTA STEG

SÅJA! nu har jag ÄNTLIGEN tackat ja till kurserna jag blev antagen till för uhm, typ en månad sen. men eftersom att vara den häftiga människa jag är innebär att skjuta upp saker så länge man kan samt vara sinnessjukt lat så har jag inte orkat logga in på studera.nu för att göra det. och tänk er, då behöver jag inte ens skriva in ett lösenord - både det och mitt användarnamn är sparat på datorn. cheah boi, im lazy!

så till höst kommer jag alltså att läsa "development and social welfare policies" och "international migration and development" med vad verkar vara vår TYNGSTA lärare hittills. han ställde sig framför oss en enda gång och lyckades hypa heeeela klassen på att läsa sociologi - till och med de arma själarna som ville läsa ekonomisk historia. otroligt bra talare och otroligt engagerad verkar han vara. jag hoppas innerligt att han lyckas dra ut lite mer ur vår klass än vad våra tidigare lärare har gjort. när jag tänker tillbaka på året som gått - KAOZ. kaoz på grund av engagemanget som jag och mina fellow students har visat.

och det är egentligen hur sjukt som helst, för vi är fan BIDS - bachelors in development studies - och vi är i lund för att vi vill rädda världen. men så fort vi stiget in i föreläsningssalen vågar inte en människa yttra sig. vi har aldrig några diskussioner och än mindre några dispyter.

om inte vi kan ställa oss upp nu och säga våra åsikter - när ska vi då göra det??? när vi sitter i styrelserummet på FN:s högkontor? sajk.

men tro inte att jag är bättre än mina klasskamrater - tvärtom. och mycket har berott på rädsla. ja minns när jag började i september förra året (amagad, it's been a year?!). jag tänkte att alla måste vara så mycket smartare än vad jag är. i slutet av året hade jag förstått att de flesta var precis lika överväldigade och nervösa som jag var.

men jag minns speciellt en gång när en snubbe i klassen hade fixat fram en film som heter "enjoy poverty" - och när jag säger fixat fram, då menar jag fixat fram. den finns nämligen inte att köpa eller hyra och inte finns den på nätet heller, så enda sättet att införskaffa filmen är genom att maila regissören himself så "lånar" han ut den till en.

filmen handlar om en nederländsk snubbe som kort sagt åker ut till den afrikanska bushen och möter en väldans massa fattiga människor - och breakar the news att de aldrig någonsin kommer leva på något annat sätt, så det är lika bra att "enjoy it".

efter filmen öppnade killen upp för diskussion och hear this - INGEN sa någonting.

inte en människa.

och jag ba satt där och blev så aaaaarg. okej om det hade varit vår lärare som hade visat oss en film under lektionstid. ok. det är också illa men ok, kör bara. men när det är en av våra KLASSKAMRATER som har KRIGAT för att skaffa fram den här filmen, och INGEN ger honom något tillbaka? ingen av oss har NÅGONTING att säga när vi precis sett en man pissa fattiga människor i ansiktet??? that's fucked up.

det var nog då jag kände att det var dags att sluta vara så blyg och 'soso'. smaklös på spanska.

ja, det är det jag hoppas på nästa termin! att alla tar sig i kragen och drar sitt egna strå till stacken så att det blir både diskussioner, fist fights och andra jerry springer-shit på våra föreläsningar.

sedan ska jag också läsa en extrakurs (jag och mitt lilla extra hela tiden...) - "globalisation and gender relations". kul liv!

Inga kommentarer: