2012-01-08

MODELLAND

var inne på natacha peyres blogg häromdagen där hon hade lagt upp en bild på en väldigt stilig liten flicka.

timthumb

hittade i kommentarerna att hon hette thylane lena-rose blondeau och vid vidare googling (i'm telling you, it's a disease!) förstod jag att hon var modell. kände igen henne på dirren eftersom denna otroligt vackra 10-åring varit med i vogue tidigare - och skapade samtidigt mycket kontrovers. eller ja, vogue skapade det på grund av sättet hon porträtterades och stylades, ex:

kid6

vissa menade att det inte var någon större skillnad på det vogue gjorde och det typ alla småtjejer gör när de klär ut sig i sin storasysters kläder och smetar in sig med sin mammas smink - but there's just something that doesn't add up for me. kanske är det för att jag suttit och sträckläst boken "lolita" de senaste dagarna som jag får en oroväckande känsla när jag ser bilder som den här:

600full-thylane-lena-rose-blondeau_large

handen på höften. blicken. linnet som halkar ner över ena axeln. hon ser ut som en liten miniatyr av... well, this:

adriana-lima-25941

no doubt att hon kommer bli en otroligt vacker gäri när hon blir äldre, men jag är chockad över det är ok att klä ut henne på det här viset bara för att hon råkar vara ett vackert barn - och istället göra henne till ett sexigt barn. PÅ GUD det är vibbarna jag får när jag ser vissa av hennes bilder. det är konstigt nog att vi lever i ett samhälle som accepterar att 10-åriga småflickor modellar överhuvudtaget, men att vi dessutom låter de modella på det här sättet? det är ba knas.

2 kommentarer:

Miss Incorrigible sa...

creepyyyyy

Julia Harissa sa...

det här är obehagligt, särsklit med tanke på att det funkar åt båda hållen. alla vuxna kvinnor ska se ut som max 22, alla barn som minst 18 och det finns inga åldrar längre utan alla ska ba vara eternal, teenagers. det är lättast så :(