2012-12-04

KIDS WILL BE KIDS

igår kom jag över ett fett intressant inslag av ligga med p3. det handlade om cassandra som pratade om hur det var som tonåring att bli kallad hora på grund av en tidig sexdebut. hon berättade om helt sjuka grejer - om folk som hade spottat på hennes skåp, som kastat femtio-öringar efter henne, och tjejer som hade hotat att misshandla henne för att rädda sina egna rykten. jag är övertygad om att det är hög igenkänningsfaktor för många som lyssnar, då alla har gått igenom samma sak eller sett någon annan gå igenom det när vi själva gick i skolan. det sorgligaste med detta är ju att detta inte är en unik historia alls.

ett exempel är när hon berättade att lärarna på hennes skola visste om vad som hände men inte gjorde någonting åt saken. VARFÖR gör vuxna så? faktum är att exakt samma sak hände många gånger i min skola tills en förälder kom till skolan och fuckade ur på lärarna efter att en kille i klassen försökt trycka ner en tjejs huvud i toaletten för att hon sagt emot när han kallat henne hora, och när jag har blivit äldre och tänkt på hur länge våra lärare våra lärare var passiva blir jag alltid lika arg. förstod de vad de lät oss tjejer utstå? förstod de vad det var för kvinnosyn killarna gav uttryck för, när de tyckte att de har rätt att kalla tjejer "hora" eller ta på deras kroppar utan tillåtelse? förstod de vad de kan göra med en tjejs självbild att INGEN vuxen tar hennes sida?

dock tyckte jag det var konstigt när hon å ena sidan försökte säga att man faktiskt KAN vara ung tjej och ha sex för att man själv VILL det, men samtidigt bekräftade fördomen att unga tjejer (eller äldre också, för den delen) som är sexuellt aktiva, egentligen bara är det för bekräftelse när hon sa att hon insett att hon inte mådde så bra på den tiden. det kanske är en olycklig och omedveten vinkling av intervjun och kanske en olycklig uppfattning från min sida, men jag undrar om det någonsin skett en sådan vinkling när man diskuterat unga killars sexualitet?

jag är glad att p3 tog upp detta. cassandra gick i skolan långt innan mig, men exakt samma saker hände i min skola - och de fortsätter att ske bland dagens unga. det är ett problem som aldrig kommer att försvinna så länge man ser dessa företeelser som småsaker som inte betyder något - för det gör det. hände det inte dig så kan det lika gärna hände din syster eller din dotter. kids will be cruel, så länge vuxna låter dem vara det.

ni kan lyssna på inslaget HÄR.

Inga kommentarer: