2010-07-23

oscar wao

det här inlägget är dedicated till alla bokälskare!

boken jag läser just nu är den coolaste och mest intressanta bok jag läst på LÄNGE. the brief wondrous life of oscar wao av junot díaz handlar om, om man läser på baksidan av boken, om en dominikansk tonåring (oscar dåra) som bor i new jersey och som lider av sin fetma, sin nördighet och sin brist på både pussy och kompisar, men såhär tre kapitel in i boken är det bara ett kapitel som har handlat av honom och de två andra har hamnat om två dominikanska tjejer. mycket handlar också om trujillo, dominikanska republikens diktator som var för usa vad irak är för dem idag. aldrig hört talats om honom? det är okej, våra barn kommer inte heller ha någon aning om vem saddam hussein var, skriver díaz haha. anledningen till att trujillo nämns så ofta får man reda på så fort man tagit sig förbi de första sidorna...

det som är så jääävla kul med boken är språket som författaren använder sig av för det är inte ett litterärt korrekt språk utan mer sättet du pratar med dina kompisar. om du bor i en förort i usa och är latino. "nigger was afraid he wasn't getting a mamacita until he finished high-school", TYP. asså jag sitter och KNÄCKER mig när jag läser boken. jag älskar ju spanska och alla som pratar spanska men jag är helt säker på att om den som inte ens kommer ihåg skolspanskan kommer att förstå vad som menas och framförallt, att NJUTA av boken.

children, det enda jag kan säga är att díaz inte fick pulitzer-priset för ingenting. nu MÅSTE ni söka upp boken och köpa/låna/sno den!!!! (det sistnämnda kan ni ju kanske låta bli så kan jag sova gott om nätterna, knowing that jag inte har fått någon att sno saker.) ni får bara inte missa den här boken. och SJÄLVKLART ska ni läsa den på engelska, annars kommer mycket av, om inte hela, charmen att försvinna.

come on, läs den!!! ni kan tacka mig senare. *fyrar av ett brett försäljar-leende*

2 kommentarer:

sunshine sa...

hahaha, du får ta o låna ut boken; )

vixen sa...

jag hade gjort det om det inte vore så att jag själv har lånat den av en kompis, haha