2010-12-01

whatever happened to missy?







asså missy elliott. story of my LIFE. älskade henne när jag var en liten unge and i still got love for her now. framförallt på grund av hennes videor som alltid lyckats vara så kreativa med en crazy och överdriven touch (tänk busta rhymes video till "gimme some mo" och ni fattar vad det är för slags videor jag gillar!) men det är inte förrän nu när jag blivit stuur som jag förstått betydelsen av dem. jag bara älskar att hon som kvinna i en mansdominerad genre valt att inte sexa till sig för att stå ut eller få uppmärksamhet, ungefär som nicki minaj har valt att göra. inte för att jag tror att nicki tycker om att leka med sitt utseende såsom hon gör eller för att jag tror att hon inte är något mer än sitt utseende MEN - och det här är ett väldigt viktigt men - faktum kvarstår att kvinnor många gånger behöver använda sin image/utseende/sexualitet på ett helt annat sätt än vad män behöver göra. om man överhuvudtaget kan påstå att män BEHÖVER göra det.

men CHEAH, missy elliott. hon är häftig. nicki minaj också för den delen! jag actar som att jag hatar på henne men det gör jag gaaaaalet inte. älskar henne. bara de två borde vara anledningen till att fler tjejer släpps fram inom hiphopen. för i övrigt så skrev maja bredberg (ännu en kvinna i got love for!) ett sjukt bra inlägg om hiphop och kvinnor häromdagen. mina favoritutdrag?

"Nicki Minaj säger: You could be the king, but watch the queen conquer - och det är precis det som det jag snackar om. Att ändra på struktuell obalans när det kommer till möjligheter och makt handlar inte om att i första hand anpassa kvinnor efter typiskt manliga nyckeltal på framgång, utan att använda sig av spelreglerna för att få typiskt kvinnliga attribut att omvärderas." (väldigt intressant punkt för att jag själv har tänkt på det många gånger men ändå haft svårt med den biten...)

och:

"Det räcker liksom inte med att misstycka i tysthet, eller att visa det med en stiff upper lip, you got to put your back into it. På riktigt. Den fullständiga styrka i att som kvinna STÅ UPP för sig själv och STÅ ÖVER. Icke att förväxla med att ha överseende med manligt fjanteri, vilket ju är det tråkigaste någonsin. Utan att som kvinna vägra låta sig definieras av män. Att inse att det manliga rappare vräker ur sig säger mer om dem än det någonsin säger om någon kvinna."

well, det var allt för mig denna morgon. nu ska jag ställa mig i duschen i typ en timme och försöka kamma ut mitt hår. inga konstigheter med det.

2 kommentarer:

Amanda Looma sa...

jaaa jag vet :) det ska bli awsomeee, jätte kul och jätte skönt!
hoppast det är bäst med dig :)

B E L L A H U U Y N H ~ sa...

Vill tipsa om att du kan vinna ipads,iphones eller ipod genom dennna hemsidan : http://www.spinglo.com/i/bellahuuynh
För att få sitt lösenord får du skriva +46 innnan ditt nr och då ta bort den första nollan, tex +46070 om ditt nr börjar med 070 :D

kram bella huuynh ~