2012-06-25

DAGENS PRAKTIK

har precis gjort en jäkligt bra presentation på min praktik! vad vi praktikanter får göra (just nu är vi ett gäng på sex stycken, fyra tjejer och två killar) är att hålla i presentationer i olika ämnen för organisationens 'trainees'. dessa trainees, som alla kommer från slummen agbogbloshie/sodom och gomorra (se videon i detta inlägg), får ta kurser för att lära sig ett yrke (ex beads making, catering, ict, hair dressing) samt gå på dessa presentationer som är ämnade för lärande och diskussion och som organiseras av ngon. vi var med på en presentation som ett par tjejer från amerika höll för ett par veckor sen och FYFAN vad duktiga de var!!!! de var med i ett längre projekt som hade jobbat med samma 16 kvinnor i flera år, och höll presentationer och verkstäder i en hel vecka. denna presentation var dock den första för elin och mig.

elin började och höll en om 'healthy relationships' medan jag höll i en om 'conflict resolution'. gick ASBRA. meningen var att det skulle vara en interactive session and boy was it interactive. lärde mig asmycket! liksom i hur de tycker och tänker kring saker som hur man kan göra när en konflikt uppstår med en partner eller vän till exempel. det bästa var att när vi pratade om våldsamma förhållanden och mr. asante, chefen för organisationen, frågade dem vad de skulle om de var i ett, så svarade vissa att de skulle lämna förhållandet, medan andra sa att de skulle stanna. samma sak när vi pratade om partner som var kontrollerande då en kille sa rätt ut att hans wifey inte fick ha på sig vad hon ville för honom. ingen politisk korrekthet här inte. och det är svinbra för det betyder att de är ärliga! jag är övertygad om att det finns mycket mer under ytan, men sättet vi pratade på under presentationerna fick mig att tänka på sexual undervisningen vi hade i årskurs sex, vilket var praktiskt taget enda gången vi fick prata om  värderingar och känslor öppet under skoltid. även om man inte sa ALLT man tyckte, tänkte eller kände under de lektionerna så såddes ett par frön som har växt under alla dessa år. och det hoppas jag att det gör i några utav dem också.

men det jag älskar, älskar, älskar mest är såklart hur vi blev bemötta av alla. trots att det var vår första gång så var de fett öppna mot oss och bjöd på sig själva galet mycket. ghanianer är verkligen sjukt glada på livet! trots att vi pratade om ämnen som att ha en partner som slår en, eller att tycka illa om sig själv, så var de fett glada och bjöd på många skratt. they are not serious! vi ba pratade om hur sättet man pratar till en annan människa kan få den att reagera på olika sätt, och mr. asante ba "some women can be very harsh towards their men!" så en kille och en tjej erbjöd sig att spela upp en liten scen mellan en man och hans fru, när hon kommer och fuckar ur på honom HAHAHAHA. sen när vi pratade om tomma ord så ville en kille komma upp och spela upp en scen där en man som slår sin kvinna försöker få henne att stanna när hon vill lämna honom, där han spelade rollen som både mannen OCH kvinnan. HAHAHAHAHAHAHA asså så jävla bäst!!!!

imorgon ska vi tillbaka för att hjälpa till med elevernas utvärderingar (då vissa av dem inte kan skriva, så då får vi hjälpa till med det) och på torsdag så ska en grupp trainees examineras! vi blev medbjudna, så det ska bli skitkul att få vara med på. det känns väldigt sämst dock att vi inte hittade denna praktikplats tidigare, för det här kunde jag verkligen ha tänkt mig hålla på med hela terminen. jaja. until next time.

1 kommentar:

Lutfiye sa...

Bror, jag är SÅ stolt över dig att jag typ spricker. Tung är du!