2012-06-25

KOLLEKTIVET ISH

en sak jag har tyckt har varit sjukt jobbig den här terminen är känslan av att vara instängd med alla människor på ish. eftersom hostellet är byggd som en kvadrat gör det att så fort man stiger ut ur sin dörr har man koll på ALLT som händer runtomkring. vem som umgås med vem, vem som gör vad, när och hur, etc. det blir lite som att leva i ett big brother hus där man aldrig kan escape från allmänhetens ögon. man kan ju bli knäpp för mindre. tror också att det skapar en kultur/klimat där det blir så otroligt mycket svårare att utvecklas på ett personligt plan och gå sin egen väg för att det jämt känns som att man blir dömd av andra. inte konstigt att de flesta killarna var så knäppa som de var. (ni ska höra de ghanianska tjejernas hat på dem... HAHA.)

för det andra så har man noll personlig space i och med att man jämnt är omringad av folk - dag ut och dag in. man kan inte ens vara själv på sitt rum på grund av sin rumskompis (som i mitt fall la sig vid nio, vilket gjorde att jag inte ens kunde sitta och chilla på mitt rum på kvällen). det har jag verkligen saknat, att vara själv för en stund.

Inga kommentarer: