2012-12-09

AMERICANAH

"'Americanah' is the irreverent term used in Nigeria for people who have become Americanized, who go to America and return with a  different accent and a different taste in food and an exaggerated sense of superiority."

ååå!!!!!!!!!! detta är verkligen årets boksläpp för mig. ÄLSKAR adichie. boken släpps den första april, alltså i lagom tid till min hemkomst från ghana - woho!

på tal om ghana så spenderar jag mina dagar med att läsa på om afrikansk feminism inför min fältstudie. alltså så JÄVLA intressant. hade ingen aning om vad det var för något innan jag råkade på en artikel om det av en slump när jag skrev min ansökan. ju mer jag läser, desto mer inser jag att det finns många kvinnor som skrivit om detta, och ju mer man läser desto fler hittar man! det är verkligen sjukt roligt att läsa eftersom feminism är sällan något som förknippas med afrika. blev så inspirerad att jag beställde hem boken "african love stories" utav en av de största feministerna i afrika, ama ata aidoo. det får bli min läsning tills adichies bok kommer ut. ; )

Inga kommentarer: