2012-12-18

LOS ORROS, FAK DAT


internet har blivit ett smutsigt ställe, och jag börjar tröttna på hur folk tror att de kan skriva vad som helst och yttra sina fördomar och hat som om det vore normalt. DET ÄR INTE NORMALT ATT VARA SÅ ARG! när jag var liten skämdes jag galet för att säga något som skulle kunna uppfattas som fördomsfullt för jag tyckte att det var en så ful grej att vara. idag förstår jag ju attalla bär på fördomar men jag har inte kunnat skaka av mig känslan av att det är något som står fel till när någon säger något otroligt inskränkt om en människa, eller folkgrupp, eller kön. skäms folk inte för vad de säger? det sprids bara mer och mer hat och ju mer man hatar, desto "roligare" är man.

jag blir mer och mer utledd på när folk, och då framförallt tjejer, som tycker att det är roligt eller OK att hacka på andra tjejer. vart är systerskapet? varför skapa ett klimat som gör det mer ok för andra (killar) att prata illa om tjejer, eller smutskasta individer för något som är ett systematiskt problem? jag suckade när jag såg detta:


visst, jättelustigt under vissa stunder (personligen dör jag av garv så fort någon säger ordet 'wifey', fråga mig inte varför) men den attityd den här tjejen visar är ett STORT problem idag, vilket tyvärr många tjejer inte inser. en tjej kallar en annan för orre för att hon legat med en kille som sedan kastat henne, en annan säger att hon föredrar sina killkompisar framför sina tjejkompisar för att tjejer är så falska (*suckarnas suck* child, den grejen får vi gå in på en annan gång), en tredje skrattar åt en tjej som "uppenbarligen behöver uppmärksamhet". jag orkar inte med sånt kvinnohat i min omgivning längre, samt den uppenbara bristen på viljan att skaffa sig någon sorts analys.

det gör mig fett ledsen när många tjejer fortfarande vägrar empatisera och stödja varandra. okej det kanske inte var världens smartaste att ligga med en kille som inte varit snäll mot dig, men tror folk helt ärligt att den tjejen kommer att må bättre eller ändra på sig genom att folk HACKAR på henne? tyvärr tycker jag att det beteendet enbart används för att rättfärdiga sig själv och för att känna sig liiite bättre över det man själv gör (eller inte gör) för stunden.

while i'm on it så tipsar jag om det här inlägget om att försvara en kvinna på fannys feministiska julkalender HÄR.

Inga kommentarer: