2013-01-30

PLASTBANTA?

bara en bråkdel av vad havet har att skölja upp på land...

idag råkade jag komma över uttrycket "plastbanta". googlade. läste. och blev trött på livet för det finns ännu en miljö-grej som man måste tänka på, haha.

häromdagen när jag var på väg in till stan gick en tjej som sålde frukt förbi taxin jag satt i. jag tänkte, "fan vilken lyx det är att bo i ett varmt land" och syftade på all frukt och grönsaker som jag svullar i när jag är här i ghana eftersom det är så varmt och man inte pallar äta så mycket tyngre grejer. allt är odlat här, allt som säljs är färskt och måste därför vara fuuulla av vitaminer och näring som vi i stackars sverige går miste om när allt transporteras så långa sträckor.

men sen tänkte jag, hur nyttig är maten egentligen? ja, den är närodlad men samtidigt får man ha i åtanke på att sättet folk "sopsorterar" här (det vill säga, blandar allt möjligt skräp och dumpar det i ett hål i marken) förmodligen har jättestora konsekvenser för jordens välmående. när ämnen som naturen inte ens kan bryta ner dumpas på ena sidan av huset (som till exempel plast), och man odlar grönsaker på andra - hur bra är det? hur bra är det till exempel att accras största matmarknad ligger precis intill agbogblushie, accras värsta slum där i-länder dumpar sin gamla elektronik som sedan bränns upp och sprider en kolsvart rök fylld med tungmetaller och andra gifter?

jag tänker bara på hur mycket plast jag har i munnen när jag är här. det billigaste och smidigaste sättet att köpa vatten på är att köpa en plastpåse med vatten. för det första har jag iiiingen aning om vad den där plasten innehåller. gift säkert. walla, ibland kan jag till och med känna smaken utav det. för det andra så finns det väldigt få soptunnor häromkring. för det mesta försöker jag vara duktig och sparar mitt skräp tills jag så småningom hittar en, men ibland pallar jag och slänger skräpet på gatan bara. det är ett jättestort problem för eftersom det är skräp som inte bryts ner, det sätter stopp i avlopp efter att det har regnat eller åker rätt ner i havet och det ser inte klokt ut.

men föreställ er att pitcha till någon att man ska plastbanta. ha. vårt miljötänk i sverige är verkligen en lyx som är få förunnat...

Inga kommentarer: