2013-07-11

Afrikanska Ordspråk


Kalla mig cheezy men jag är den typen av människa som ÄLSKAR att slänga in ett ordspråk då och då. Avundas människor som nästan talar i ordspråk, tycker det låter så fint! Det senaste året har jag läst in mig på böcker av nigerianska och ghanianska författare, och luckily för mig så kryllar sådana ordspråk i dessa böcker. De använder dem typ som jag använder "ba". *gottar mig och försöker eka* *lyckades ej bra*

På Africland, som är en grupp på Facebook, skrevs det idag en status som bad medlemmarna att dela med sig av sina bästa afrikanska ordspråk. Mitt bidrag var "Alone you can go faster but together we can go further", och andra delade med sig utav sjukt fina citat som jag ville dela med mig till er. Inshallah, någon dag lyckas jag droppa de casually i en konversation HAHA.

"Dont look where you fell, but where you stumbled" - Okänt

"A person is a person because there are people" - Zulu (Sydafrika)

"A child belongs not to one parent or home" - Kihaya (Tanzania)

"A man who doesn't know about war is likely the one who rushes into it" - Somali

Har ni något ordspråk ni tycker extra mycket om?

Inga kommentarer: