2013-09-02

OM MILEY CYRUS OCH ROBIN'S THICKE


Miley, Miley.. Inte tröttnat på alla miljontals inlägg som handlar om hennes VMAs performance ännu? Inte? De lungt, jag bjuder på ett till, hähä. Medan andra fokuserade på hennes pinsamma dans eller Illuminati-symboler (som säkert stämmer! :|) så diskuterade jag och min syster den riktiga anledningen till att folk borde ha disowned henne i samma veva som hon släppte sin senaste video. Det handlar inte om att hennes nya stil är översexualiserad och får en att tänka på en liten hund som försöker humpa vartenda ben den kommer åt. Det jag suckar åt är hennes fake-blackness. Det enda jag ser är hennes nya "posse" av svart rekvisita, uhm jag menar bakgrundsdansare. Visserligen har hon haft en del PoC's i sina tidigare videor, men nu när hon försöker rebrand (ja, jag tog det uttrycket från Schmidt) sig själv som mer "edgy" och "rå" så omger hon sig helt plötsligt utav enbart svarta? Fett synd.

Värt att nämna är att hon absolut inte är den enda eller ens den första som har anammat en viss typ av subkultur eller etnicitet inom musikbranschen. Gen Stefani är en expert på det, och senast har Iggy Azalea fått fett mycket skit för sin video Bounce.

"Men vad är det som är så fel med att anamma en annan kultur? *r vi inte alla vänner utav multikulturalism?" tänker säkert någon nu.

Och för just detta sammanhang tänker jag ge er en enkel förklaring till det orättvisa i att vita "klär ut sig" till andra nationaliteter: när Iggy Azalea sätter på sig en sari så ses hon som häftig, världsvan, öppen. När en indisk kvinna gör det - ses hon som det motsatta: traditionell, omodern - till och med farlig(!) av vissa. När Gwen Stefani  klär ut sig till chonga anses hon vara nyskapade- riktiga latinas ses däremot som rälliga. Samma sak med Miley Cyrus. Hon tror att hon är ball när hon twerkar medan svarta tjejer tyvärr ses som ghetto i folks ögon när de gör det.

Falskheten har (såklart) skrivit asbra om problematiken här, medan Anne Theriault på Huffington Post typ egentligen har satt ord på mina känslor (vägra länka från början sådär) här.

Sedan måste vi också prata om Robin Thickhead, för av någon anledning så har hans roll i denna soppa glömts bort. Snubben är snart 40 år gammal och hade absolut ingenting emot att en 20-nånting tjej grindade, klämde och twerkade mot honom medan hans fru(!!) satt i publiken. What's up with that bro? Men vad kan man egentligen förvänta sig från en lirare som blev busted med denna bild på efterfesten till galan:

Smooth, bro.

Inga kommentarer: