2014-06-30

#LIKEAGIRL


jag brukar inte get all softie när jag ser dessa "love thyself"-kampanjer gjorda av stora företag som i slutändan ändå bara produceras för att sälja en produkt, men den här gången kunde jag inte låta bli. som kvinnlig fotbollsspelare ligger det här extremt nära hjärtat. hur många gånger har man inte fått hört orden "som en tjej" under en livstid? eller den ännu värre, förklädda komplimangen att man gör något bra "för att vara tjej". spelat fotboll har jag alltid gjort bra, FÖR ATT VARA TJEJ. man ba thanks, for nothing. under lägret förra veckan hade noshin, en annan ledare, stått i mål medan en tjej sköt på henne. från ingenstans dök en pojke, vars pappa jobbar på kansliet, och frågade ifall han fick vara med, vilket han fick - tills hans pappa kom och hämtade honom med uppmaningen att inte skjuta så hårt på tjejerna. den här "välvilliga" attityden är något man som tjej möter hela tiden, och det måste sluta. när noshin berättade om det här för mig insåg jag också hur viktigt det är för oss tjejer att ha tjejer som ledare och förebilder, inte bara för att vi kan se oss i varandra utan för vi vet exakt vad vi kan, och hur jävla tuffa och bra och fantastiska vi kan vara på allt vi tar oss an. vi behöver inga sympatier eller schystare skott. låt mig istället föreslå att du själv ställer dig i mål och se hur många av våra bollar du kan ta emot medan vi skjuter "som en tjej". och som en tjej så menar jag som en boss ass bizzay.

Inga kommentarer: