2012-06-22

VILL ALDRIG HEM


okej, seriöst, varför jag älskar ghana???? det här är bara ett exempel på vad som har hänt idag:

- i trotron på väg till madina imorse stiger en gammal dam på som börjar pratar på twi (det största lokala språket i ghana) med oss, även fast vi fattar nada. hon pratar och pratar och pratar tills vi inser att det inte är OSS hon pratar med, även fast hon tittade oss i ögonen lol, utan med hela bussen. frågade mannen bakom mig om vad det är hon säger eftersom hon nämnde ordet "obruni" flera gånger och han ba "hon ber". blessed right after breakfast liksom. hon fortsätter med detta i ca 10 minuter tills hon går av.

- kommer till trotro-stationen, byter buss till koforidua och sitter och väntar på att den ska fyllas (bussarna åker aldrig efter ett schema, utan bara när hela bussen är fullsatt). plötsligt hör vi ashög musik spelas och fram kommer en man med en boombox på huvudet som säljer cd-skivor. när han får syn på oss kommer han fram och frågar om vi vill köpa något, och när vi säger nej tack lägger han en liten dans för oss medan han själv dör av garv. lägger lite azonto också innan han går vidare för att hitta andra kunder.

- medan vi sitter i en halv fullsmockad trotro i vår väntan på att åka tillbaka till accra, mosar en man sig in i framsätet och börjar predika om the holy spirit. han gör det halvt på twi, halvt på engelska (efter en request från grabbarna framför oss så att vi också ska kunna förstå) och till slut brister hela bussen ut i sång för att praize da lord. han tackar för sig, och drar vidare (till nästa trotro, antar jag).

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA asså å, dessa människor. hur ska jag klara mig utan folks galenskaper när jag kommer hem??? walla, kommer börja hänga med fullisarna vid hissen i hallunda t-bana för att spice upp min vardag lite.

Inga kommentarer: