2012-06-06

NÄR MAN INSER ATT...


vadå, gör inte alla sin fredagsshopping vid sidan av bilvägen på en dirt road med en man som försöker blåsa en på priset för att man råkar vara obruni?!

det är jätteskumt hur jag kan titta på folks semesterbilder i rom exempelvis och känna "WOW, finns det där verkligen?" jag har blivit så van vid hur saker och ting ser ut i ghana. tycker inte längre att det är konstigt att vissa vägar inte har trottoarer, eller att asfalten på motorvägen är uppsprucken, eller att de flesta allmänna toaletter inte ens är riktiga toaletter. om vi ska vara helt ärliga så ÄR det ju faktiskt så större delen av världen ser ut - även i vissa delar av europa! se bara i mina morföräldrars by... tror ni ens att alla HAR toaletter där när dass fortfarande är fett standard?! oh chaley.

nu ser jag verkligen det fantastiska i att ha en hel STAD, och ännu mer ett helt LAND, som har välfungerande vägar, är fyllda med prydnader såsom fontäner (!!) eller parker (!!!) och att allt från byggnader till vägar verkligen är ordentligt planerade. en sån sak som att alla gator har ett namn...! det har de inte här i ghana, så många gånger får man bara beskriva omgivningen för taxichauffören om man vill någonstans, haha. inga konstigheter med det tycker jag nu.

typ som idag när jag googlade swedish problems i och med sveriges nationaldag (happy bday, förresten!!!!). asså sverige är FETT häftigt land. hittade exempelvis denna bild och HAHAHAHA doooog av garv vid minnet av de blåa skoskydden!!!! COK normal grej i sverige, men jag hade haft fett svårt att förklara det för en ghanian. ba 'yeah, we don't like it to get dirty, so we use these plastic protections on our shoes in some buildings'. HAHA asså det makes NO sense what so ever här! så jäkla kul. samma grej händer när man jämför med saker som är fett normala i ghana men som aldrig skulle hända i sverige - som att man istället för att använda stopp-knappen på bussen när man vill av, så ropar man "BUSSTOP!" (med ghanianskt uttal blir det "BAS STAP!") till bussföraren så att han (för det är alltid en han) stannar, oavsett om det är vid en busshållsplats eller inte. HAHA så bäst det med!

Inga kommentarer: