2013-02-15

AYO PROJECTNOLOGY

thank you technology for existing för den här veckan har jag jobbat på som fan. fick lite mindervärdeskomplex efter att ha läst en blogg skriven av en klasskompis i kenya, som hade kommit... låt oss ba säga att hon hade kommit väääldigt mycket längre än mig HAHA. så jag tog en banan - och splittade! yani jag la på ett kol.

och det har verkligen varit en intressant vecka. känns verkligen asballt att faktiskt göra något man har suttit och planerat så länge! minns all tid jag spenderade i datorsalen på alpha med att försöka komma på vad det egentligen var jag ville undersöka. grundtanken var ju såklart kvinnofrågor av något slag. till en början tänkte jag titta på sexual empowerment men kom på att jag är fett awkward människa och att jag förmodligen inte hade vågat intervjua ännu blygare ghanianska tjejer HAHA (att prata om sex anses vara väldigt tabu). till slut började min hjärta surra kring ordet "empowerment". empowerment, empowerment. vad betyder det egentligen? för mig, för andra?

till slut kom mitt arbete att handla om hur ghanianska studenter definerar women's empowerment. frågorna jag ställer är utav två typer: den ena fokuserar på själva begreppet - vad innefattar 'women's empowerment' för dem? hur definierar dem det? vilka mål är viktiga att uppnå, och inom vilka områden? den andra handlar istället om könsroller - hur kan women's empowerment påverka relationen mellan män och kvinnor i framtiden? hur kan den påverka synen på vad som tillhör det manliga och det kvinnliga? hur uppfattas attityden mot empowerment inom det egna könet, och från det motsatta?

än så länge har intervjuerna gått bra, det enda jag har insett är hur mycket tid det tar att koordinera folk och hitta en tid som passar alla i gruppen. dessutom måste tillkommer "african time" på +1-2 h bestämd tid, vilket gör att man inte kan vara för ambitiös med hur mycket man tror att man ska hinna med heller. men det har varit en bra läxa. efter min första test-intervju började jag fundera på om det inte skulle vara bättre att köra på individuella intervjuer istället för gruppintervjuer, men det skulle bara innebära att jag skulle behöva jaga fler människor och framförallt folk som jag inte känner. nu har väldigt smidigt att höra med en kompis om hen känner någon som känner någon som de kan ta med sig. dessutom skulle individuella intervjuer innebära mer kaoz om någon skulle banga och inte dyka upp (vilket det alltid är någon som gör). sedan föredrar jag även gruppdynamik, känns som att det är lättare att slappna av då än när man sitter själv med en okänd människa men då måste jag också vara extra noggrann med att se till att en inte tar över och kör en monolog. ja, det finns både för- och nackdelar med min approach - i slutändan får vi väl se hur effektiv den egentligen var, lolz. kul!

något som inte är lika kul är att jag genomförde den bästa intervjun jag har haft hittills i förrigår kväll, bara för att senare upptäcka att jag glömt trycka rec på bandspelaren innan vi satte igång............... *killing myself slowly*

1 kommentar:

momina sa...

ååååh är sååå stolr över dig!! Ditt arbete kommer bli skitbra! :D