2013-02-20

THE VAGINE MONOLOGUE


yes, yes i actually made a serious borat reference. i helgen var jag på teater! ni kanske har hört talats om the vagina monologues? det hade iallafall inte jag när chiefs kompis rosa berättade att den skulle sättas upp på national theatre här i accra. tydligen är det en jättekänd pjäs som skildrar olika aspekter utav kvinnors liv såsom sex, abort, barnabärande och den kvinnliga orgasmen. (chief drev om att han skulle sätta upp en pjäs med namnet "penis monologues", lolz.) älskade såklart pjäsen. det häftigaste var det faktum att det enbart var ghanianska tjejer i rollerna och att de tog upp saker som annars är jäkligt tabu för många här. jätteduktiga var dem. en intressant grej var dock att pjäsen var regisserad av en man, vilket jag i början tyckte var allmänt sämst i början pga varför ska en man skildra kvinnors berättelser? men i slutet när han kom upp på scen tillsammans med skådespelerskorna och pratade om att stoppa gender based violence, försökte jag för en gångs skull se det på ett annat sätt - det är väl jättehärligt att en man stöttar kvinnofrågor så mycket att han faktiskt vågar sig på en sån sak som att regissa en sån här pjäs (inte för att män brukar vara blyga med att ta för sig, men ändå), för att sedan använda det engagemanget för att främja arbetet mot våldet gentemot kvinnor. med tanke på att hur många timmar jag har suttit och läst om afrikansk feminism, så insåg jag att det är helt i linje med tanken att män och kvinnor måste samarbeta för att förändring ska ske i samhället. jag åkte iallafall från teater med ett stort leende på läpparna. sedan är det ju alltid skönt att komma ut från campus lite då och då...

Inga kommentarer: