2012-02-17

KILLING US SOFTLY

det här kommer att låta jätteklyschigt men det känns verkligen som att jag varit borta från all.. hets om att vara smal och fixad och sminkad sedan jag kommit till ghana. jag insåg det för bara en liten stund sedan när jag var inne på classes blogg som hela tiden raljerar om hur vackra kvinnor SKA vara, vilket såklart är 'ju smalare, desto bättre'. (det är smått disturbing att läsa, faktiskt.)

det är inte så här. walla, det är inte så här. och den största skillnaden jag känner är att jag inte tänker på det lika mycket därför att jag inte blir bombaderad av det lika mycket - det enda vi har sett på tv den senaste månaden har varit sportkanalen och det finns inte många billboards eller reklamskyltar ute på gatorna här. dessutom har vi ju det afrikanska idealet som skiljer sig ganska mycket från det västerländska.

så av en slump hittade jag en film, vilken jag tycker att ni borde se om ni har tid över. en kvinna som heter jean kilbourne har under 40 år forskat kring hur reklam får oss tjejer att se på oss själva och vår 'kvinnlighet. hur allt vi ser runtomkring oss (som egentligen bara är skapat på grund den feta kosingen man kan införskaffa sig) påverkar våra ideal.

det är inget nytt men jag insåg precis hur befriande det är att få möjligheten ta en paus ifrån det. om så bara för ett par månader.



den andra delen är den mest tankeställande, hon drar verkligen upp ett par sjuka exempel på t ex hur barnporr har kommersialiserats och den snedvridna bilden av kvinnors sexuella frigörelse. det är verkligen.. bisarrt att se.

Inga kommentarer: