2013-07-20

Strong is Wrong


Ingen har väl missat att "Strong is the new Skinny". Jag skulle dock vilja att vi myntar en ny catchphrase för all sorters träning, nämligen: "Strong is Wrong". Iallafall på det sättet det används idag.

Har man Instagram så finns det två saker man inte lyckats missa: Rihannas konto och otaliga fitspo-konton. Dessa publicerar bilder på vältränade människor/kroppsdelar för att inspirera sina följare att bli det snyggaste, hälsosammaste, mest rippade jag de någonsin kan bli. Visst är det bra att det finns forum där folk kan peppa och sporra varandra i sin träning - alla som tränar vet att det behövs from time to time - men av någon anledning har jag alltid intalat mig själv att jag borde hålla mig borta från dem och absolut inte följa något sånt.

Varför? För att det känns som att dessa starka kroppar bygger på exakt samma utseendes- och smalhets som fick (får) oss att tro att vi måste vara smala för att vara snygga. Visst kan jag bli inspirerad av att se en, två eller till och med tre såna bilder som uppmanar en att komma ihåg sina dagliga squats för att få till den där perfekta görren (jag älskar rumpor, hääy). Men att bli påmind om det dagligen på ens Insta-feed har precis samma effekt som retuscherade kroppar i modetidningar och reklampelare har - den där smygande känslan som säger att något är fel på våra kroppar för att de inte ser ut på ett visst sätt. (Och om du inte lyckas fatta hinten så får du det upptryckt i ansiktet av den inte-så-subtila fatshamingen som används som retorik.)

För det är just detta som är det mest bedrägliga med fitspon - tron att en tränad kropp ser ut på ett sätt, och att en otränad ser ut på ett annat. I mitt gamla fotbollslag tränade vi tjejer precis lika ofta  och ändå kom vi alla olika sorters former och storlekar. Alla var vältränade - men alla hade kanske inte ett sexpack och armarna att show for it.

Och det är just detta jag syftar på. Fitspo får oss inte att träna för att bli starka. Det får oss att träna för att se starka ut. 

2 kommentarer:

Miss Incorrigible sa...

Jättebra skrivet!

Natha sa...

Själv blir jag super förundrad över att folk har blivit så himla besatta av att träna 24/7 just för att få fram en sexigare kropp osv. Tycker absolut att det är bra att många har blivit betydligt hälsosammare än tidigare, men trots allt verkar det inte vara ngt som alla innerligt vill/tycker om att göra... utan snarare tycks det vara så att jättemånga bara följer strömmen eftersom det är en, mer el mindre, trend (?).